nie, 16 lis 2025, 7:03 CET, NY 1:03, Londyn 6:03, Tokio 15:03, ^SPX -0.05%
 Symbol np: ^SPX   
 Symbol np: ^SPX   
Login i hasło     zapisz  
Przegląd wiadomości (Wszystkie)
Widok: Ostatnia | Kilka | WszystkieKategoria: Biznes | Kraj i Świat | Kraj | Świat | Wszystkie
Źródła:
Szukaj w niusach:
Kompania Piwowarska: Piwa 'zero' to już 7% oferty, ale nie rekompensują spadków - wywiad
ISBnews - Biznes
17 paź 2025, 7:29


Warszawa, 17.10.2025 (ISBnews) - Dane Kompanii Piwowarskiej za 9 miesięcy br. wskazują na głęboki spadek rynku sprzedaży piwa w ujęciu wolumenowym, o ponad 7% r/r, i choć są segmenty, w których notowane są wzrosty - jak głównie piwa bezalkoholowe, które stanowią już 7% całego portfolio KP, oraz piwne specjalności - to nie rekompensują one niższych wolumenów dla pozostałych rodzajów piwa, powiedziała ISBnews dyrektorka ds. korporacyjnych, CA director Iwona Jacaszek-Pruś.

"Rok 2025 był dużym wyzwaniem dla branży. Piwo jest jednym z produktów, którego sprzedaż jest bardzo silnie skorelowana z zewnętrznym otoczeniem w kilku obszarach. Pierwszym z nich jest oczywiście pogoda, zwłaszcza w sezonie letnim. Niższe temperatury, mniej słońca i deszcz negatywnie odbijają się na konsumpcji i zachowaniach konsumentów, spędzaniu czasu poza domem, na imprezach i festiwalach, czyli miejscach tradycyjnie związanych z piwem. Tegoroczna pogoda znacząco obniżyła wolumeny sprzedaży" - powiedziała w wywiadzie dla ISBnews Iwona Jacaszek-Pruś.

Dodała, że kolejnymi wyzwaniami są decyzje zakupowe konsumentów dotyczące oszczędzania i rezygnacji ze spożycia alkoholu lub zamiany na produkty o niższej lub zerowej jego zawartości.

"Piwo nie jest dla konsumentów produktem pierwszej potrzeby, a rosnące koszty życia związane z inflacją, kosztami energii czy kredytów oraz ogólna niepewność co do przyszłości i związana z tym wyższa skłonność do oszczędzania powodują, że Polacy rezygnują z wydatków na piwo. Zwłaszcza że średnie ceny piwa na rynku wzrosły w ostatnich 5 latach o 40% i nawet jeśli Polacy zarabiają znacznie więcej, to nie wydają swoich środków na piwo. Trzecim elementem pozostają widoczne od kilku lat świadome decyzje konsumentów o rezygnacji ze spożycia alkoholu lub jego zamianie na produkty o niższej lub zerowej zawartości. Wyraźnie widać, że Polacy coraz chętniej zamieniają piwo na jego bezalkoholowy odpowiednik" - powiedziała dyrektorka.

"Dane za pierwsze 9 miesięcy tego roku wskazują na głęboki spadek sprzedaży piwa o ponad 7% rok do roku. Choć są segmenty, w których notujemy wzrosty - przede wszystkim wspomniane wcześniej piwa bezalkoholowe, ale także piwne specjalności - to nie rekompensują one niższych wolumenów dla pozostałych rodzajów piwa. Nasze szacunki wskazują na to, że po zakończeniu sezonu letniego spadek wolumenu rynku piwa wyniesie ponad 7% w stosunku do poprzedniego roku. W tym kontekście należy odnotować, że w minionych latach spadki roczne mieściły się w przedziale 1-2%, a skumulowany spadek wolumenu sprzedaży dla całej branży wyniósł 15% na przestrzeni ostatnich 5 lat" - podkreśliła.

Pytana, jak po 9 miesiącach kształtowała się sprzedaż piw bezalkoholowych KP, powiedziała: "Piwa bezalkoholowe to prawdziwa rewolucja w świecie piwa, która została bardzo dobrze przyjęta przez konsumentów w Polsce. Ich sprzedaż stale rośnie, co jest efektem ich wysokiej jakości, ale także skłonności Polaków do substytucji ulubionych piw alkoholowych na ich wersję '0%'. Udział piw bezalkoholowych w naszym portfolio oscyluje wokół 7%".

"Jednocześnie, podobnie jak w przypadku innych piw, także wersje bezalkoholowe mierzą się z wyzwaniami. I one stały się ofiarą słabszej pogody w okresie największej sprzedaży, ale również w sposób absurdalny znajdują się na celowniku antyalkoholowej krucjaty. Kilka równolegle rozpatrywanych projektów - w tym rządowy i dwa poselskie - celuje w zakaz reklamy piwa bezalkoholowego, kreuje liczne bariery w jego promocji i dystrybucji, a w jednym z projektów poselskich proponuje się wręcz zakaz ich sprzedaży. Piwa bezalkoholowe, dzięki którym rok do roku spada spożycie alkoholu w formie piwa, stanowią obiekt medialnej i politycznej nagonki. W takich warunkach nie można dziwić się, że trend dynamicznego rozwoju tego segmentu rynku wyraźnie wyhamował i w ujęciu rocznym zanotowaliśmy zaledwie 1-proc. wzrost wolumenu sprzedaży" - podkreśliła.

Z wcześniejszego raportu Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych (CASE) "Branża piwowarska w Polsce. Wpływ na polską gospodarkę. Edycja 2025" wynika, że wolumen produkcji piwa w Polsce wyniósł 34,6 mln hl w 2024 r. wobec 35,2 mln hl rok wcześniej, zaś wolumen sprzedaży - odpowiednio: 30,2 mln hl wobec 30,6 mln hl. Wartość rynku w tym czasie wzrosła odpowiednio do 22,9 mld zł z 22,8 mld zł. Struktura rynku piwa mierzona produkcją sprzedaną w hektolitrach na rynku krajowym w 2024 r. kształtowała się następująco: Kompania Piwowarska - 31,7% udziału, Grupa Żywiec - 31%, Carlsberg Polska - 19,6%, browary średnie oraz regionalne i rzemieślnicze - 17,7%.

Kompania Piwowarska należy do japońskiego koncernu Asahi i skupia trzy browary o wieloletniej historii: Tyskie Browary Książęce (rok założenia - 1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu (1895).

Barbara Woźniak

(ISBnews)

  RSS  
Najświeższe niusy
PZU: wzrost PKB Polski najwyższy od trzech lat
7:00 - PAP
Warszawa - Dworzec Centralny otwarty dla podróżnych
5:18 - PAP
Policja zatrzymała mężczyznę mającego związek z kierowaniem gróźb karalnych wobec prezydenta RP
sob, 15 lis - PAP
Epstein w ujawnionym e-mailu krytykował teorie spiskowe na temat katastrofy smoleńskiej
sob, 15 lis - PAP
Poznań: zwłoki leżały na ulicy; policja wyjaśnia, jak zginął 45-latek
sob, 15 lis - PAP

 więcej...


Pozostałe niusy z ISBnews
Kalendarium ISBnews
pią, 14 lis - ISBnews
Kalendarium wydarzeń makroekonomicznych na poniedziałek
pią, 14 lis - ISBnews
Przegląd informacji ze spółek
pią, 14 lis - ISBnews
Benefit Systems miał 211,95 mln zł zysku netto, 239,82 mln zł zysku EBIT w III kw. 2025 r.
pią, 14 lis - ISBnews
Stalprodukt miał 8,43 mln zł straty netto, 21,34 mln zł straty EBIT w III kw. 2025 r.
pią, 14 lis - ISBnews

 więcej...


Pomoc - Dla Webmasterów - RSS - Reklama - Regulamin - Prywatność [ustawienia] - Zero reklam - Stooq - Aplikacja na Androida - Ziemia: CO2 CH4 Temp.

© 2000-2025 Stooq