pią, 7 lis 2025, 20:20 CET, NY 14:20, Londyn 19:20, Tokio 4:20, ^SPX -0.60% | Przegląd wiadomości (Wszystkie Kraj) | |
Badanie: oszustwa płatnicze powodują coraz większe straty firm PAP - Biznes 15 paź 2025, 6:35
15.10.2025, Warszawa (PAP) - Na wzrost strat spowodowanych oszustwami płatniczymi w ostatnim roku wskazuje 8 na 10 badanych przedsiębiorstw, a dla 28 proc. firm wyniosły one od 2,4 do 2,9 mln zł - wynika z "Adyen Index: Retail Report 2025". Ponadto jedna czwarta firmy odnotowała wzrost prób takich oszustw.Jak przekazali autorzy, oszustwa płatnicze w Polsce są coraz poważniejszym problemem. 29 proc. firm narzeka na nasilone ataki w okresach wzmożonego ruchu zakupowego, a 21 proc. na wysokie koszty związane z tzw. chargebackami w następstwie oszustw (zwrot środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą). Kolejne 27 proc. mierzy się z fałszywymi zwrotami, a 29 proc. zauważa, że zarządzanie ryzykiem wymaga dużych nakładów czasu i zasobów. Cyberataku lub wycieku danych doświadczyło 13 proc. przedsiębiorstw."Problem narasta nie tylko pod względem skali finansowej - co czwarta firma przyznaje, że prób nadużyć jest więcej niż rok temu, a dla 21 proc. stanowią one poważne obciążenie finansowe" - dodali autorzy.Zwrócili oni uwagę, że z perspektywy konsumentów problem oszustw płatniczych również jest poważny, gdyż ich ofiarą padło 33 proc. uczestników badania Adyen. Najczęściej były to mniejsze sumy, np. 50 zł (8 proc.) lub od 50 do 1 tys. zł (13 proc.). Więcej, czyli od 1 tys. do 5 tys. zł straciło 8 proc. badanych.Konsumenci, by ustrzec się przed oszustwami, nie zapisują danych płatniczych na swoich urządzeniach (26 proc.) oraz wybierają zakupy stacjonarne zamiast online (21 proc.). "To dowód na to, że poczucie ryzyka związanego z utratą środków często przeważa nad wygodą" - ocenili autorzy.Badanie "Adyen Index: Retail Report 2025" przeprowadzono między 26 lutego a 12 marca tego roku wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych z ok. 27 państw; w Polsce uczestniczyło w nim 1001 konsumentów i 500 przedsiębiorstw. Badanie objęło ankietowanych również m.in. z: Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin.Adyen to platforma technologii finansowych, oferująca m.in. usługi płatnicze i produkty finansowe. (PAP)jls/ malk/ Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.
RSS
| | |
|
|