pon, 17 lis 2025, 11:13 CET, NY 5:13, Londyn 10:13, Tokio 19:13, WIG20 -0.53%
 Symbol np: ^SPX   
 Symbol np: ^SPX   
Login i hasło     zapisz  
Przegląd wiadomości (PAP)
Widok: Ostatnia | Kilka | WszystkieKategoria: Biznes | Kraj i Świat | Kraj | Świat | Wszystkie
Źródła:
Szukaj w niusach:
Projekt MEN: obowiązek tworzenia rad szkół i placówek będzie przesunięty na 1 września 2028 r.
PAP - Kraj
5 paź 2025, 10:37


5.10.2025, Warszawa (PAP) - Przesunięcie obowiązku tworzenia rad szkół i placówek na 1 września 2028 r. i przemodelowanie Krajowego Rzecznika Praw Uczniowskich - to zmiany w projekcie noweli Prawa oświatowego, nad którymi pracuje resort edukacji po zakończeniu opiniowania - poinformował PAP Kacper Lawera z resortu edukacji.

W pierwszej połowie lipca do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji Prawa oświatowego, przewidujący m.in. wprowadzenie do ustawy katalogu uczniowskich praw, obowiązków i możliwych kar, a także powołanie Rzecznika Praw Uczniowskich.

Krytycznie projekt oceniły nauczycielskie związki zawodowe i dyrektorzy szkół. Chodziło m.in. o propozycję obligatoryjnego tworzenia rad szkół i placówek.

Dyrektor Departamentu Komunikacji (DK) w Ministerstwie Edukacji Narodowej Kacper Lawera przekazał PAP, że łącznie w ramach konsultacji publicznych i opiniowania wpłynęło około 700 uwag od obywateli, związków zawodowych, organizacji pracodawców, instytucji publicznych oraz organizacji społecznych, "nierzadko całkowicie ze sobą sprzecznych".

"Rolą resortu było zatem zaproponowanie koncyliacyjnego projektu, który - mamy nadzieję - zadowoli wszystkie strony" - dodał.

Jak poinformował, projekt będzie zawierał zmiany - aktualnie toczą się wewnętrzne prace nad wersją projektu ustawy po uzgodnieniach, konsultacjach publicznych i opiniowaniu.

Jedną ze zmian jest przesunięcie obowiązku tworzenia rad szkół i placówek na 1 września 2028 r. "Dodatkowe dwa lata pozwolą nam na przeprowadzenie działań edukacyjno-promocyjnych oraz sprawdzenie, jak dobrowolnie powołane rady szkół i placówek działają w praktyce, co z kolei pozwoli na dokonanie ewaluacji tej decyzji w roku szkolnym 2027/2028" - wyjaśnił Lawera.

Obecnie tworzenie rad jest fakultatywne. W uzasadnieniu do projektu MEN zwróciło uwagę, że odsetek szkół, gdzie zostały powołane, jest niewielki. "Tymczasem projektodawca dostrzega dużą wartość w tym, aby w szkole działało gremium, w którym po równej liczbie zasiadają: uczniowie, rodzice i nauczyciele" - argumentowało wówczas.

Lawera przekazał też, że w projekcie "przemodelowano Krajowego Rzecznika Praw Uczniowskich oraz jego wojewódzkie odpowiedniki w taki sposób, że będą oni wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej, co zwiększy ich polityczną neutralność".

Do tego, jak dodał, "usunięto wszystkie sądowe i dyscyplinarne kompetencje rzeczników, stawiając bardziej na mediację i wsparcie".

W Ocenie Skutków Regulacji konsultowanego projektu MEN zaznaczyło, że ma on wpływ na Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy powszechne i administracyjne z uwagi na przyznanie Krajowemu Rzecznikowi Praw Uczniowskich kompetencji m.in. do udziału w postępowaniach dotyczących praw uczniowskich przed TK; wnioskowania o wydanie uchwały przez SN oraz do złożenia skargi nadzwyczajnej; żądania wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych oraz brania udziału w toczącym się już postępowaniu - na prawach przysługujących prokuratorowi.

Dyrektor DK przekazał, że po konsultacjach "zdecydowano się uczynić szkolnych rzeczników praw uczniowskich bardziej mediatorami i powiązać ich z funkcją opiekuna samorządu uczniowskiego, co pozwoli na konsolidację oraz niedublowanie stanowisk w szkołach".

MEN potwierdziło jednocześnie, że katalogi praw i obowiązków pozostaną w ustawie. "Dzięki temu stworzymy ogólnopolski standard, co jest kluczowe z punktu widzenia powszechności praw człowieka" - przekazał Lawera.

Do tego, jak dodał, "katalog praw i obowiązków w jednym miejscu pozwoli również nauczycielom weryfikować, czy naprawdę to, o co uczeń się ubiega, jest mu przyznane przez prawo (w obecnym stanie prawnym to trudne do sprawdzenia, ponieważ przepisy dotyczące praw i obowiązków uczniowskich są rozrzucone po różnych aktach prawnych)".

Zaznaczył jednak, że katalog praw będzie katalogiem otwartym, który szkoły będą mogły rozszerzyć.

Po zakończeniu prac, zaktualizowany projekt ustawy, wraz z tabelą odpowiedzi na każdą z uwag, ma być przesłany do opinii publicznej.

Ma też zostać wniesiony na Stały Komitet Rady Ministrów. "Ufamy, że nastąpi to w okolicach połowy października br." - dodał Lawera.

Następnie, jak poinformował, planowane jest (zgodnie z zapowiedziami z lipca br.), przedstawienie projektu do analiz - przede wszystkim nauczycieli i uczniów - w formie ankiety. "Wszyscy zainteresowani będą mieli kilka tygodni na wypełnienie tej ankiety oraz podzielenie się swoimi spostrzeżeniami przed rozpoczęciem prac w Sejmie" - przekazał.

Pod koniec sierpnia PAP dotarła do opinii m.in. Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, które negatywnie oceniło m.in. obligatoryjne tworzenie rad. Argumentowało, że to "zamach" na autonomię szkoły, godzi bowiem w dotychczasową możliwość powoływania tego organu. Dodało, że "w wielu szkołach jest problem z wyborem klasowych rad rodziców, bo rodzice się nie zgłaszają".

Wolny Związek Zawodowy "Forum-Oświata" też był przeciw. "Uważamy, że utworzenie takiej rady winno następować jako efekt wspólnej inicjatywy głównych interesariuszy: rodziców, nauczycieli i uczniów, a nie jako przymus ustawowy. Odgórne tworzenie rad szkół spowoduje powstanie kolejnej fasadowej instytucji" - argumentowali związkowcy.

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" zanegowała w całości potrzebę utworzenia instytucji Rzecznika Praw Uczniowskich na czterech poziomach (krajowym, wojewódzkim, powiatowym, szkolnym). Argumentowała m.in., że rzecznicy będą powoływani i nadzorowani przez ministra lub organy samorządowe, co rodzi ryzyko upolitycznienia tej funkcji.

Dyrektorzy szkół zdecydowanie sprzeciwili się utworzeniu centralnych przepisów dotyczących praw i obowiązków ucznia. W ich ocenie wewnętrzne regulaminy szkolne, kształtowane przez szkolną społeczność, to duże dobrodziejstwo, z którego nie należy rezygnować. (PAP)

pak/ agz/

Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.

  RSS  
Najświeższe niusy
Raport: prawie połowa dorosłych Polaków posiada kredyt lub pożyczkę
11:10 - PAP
Giełda w Singapurze uruchomi wieczyste kontrakty futures na bitcoina i ether
11:05 - Reuters
SatRev: Satelita PW6U jest gotowy do startu w misji Transporter-15 firmy SpaceX
11:01 - ISBnews
KE prognozuje wzrost PKB Polski w '26 na poziomie 3,5 proc. rdr, w '27 na 2,8 proc.
11:00 - PAP
KE prognozuje dla Polski deficyt gg w '26 na poziomie 6,3 proc. PKB, w '27 na poziomie 6,1 proc.
11:00 - PAP

 więcej...


Pozostałe niusy z PAP
CPK: umowa na dokumentacje pierwszego odwiertu geotermalnego
pon, 10:59 - PAP
Erli zanotowało w I-III kw. '25 wzrost sprzedaży GMV o 52 proc. do 1,29 mld zł
pon, 10:57 - PAP
Kraków: dogasa słup ognia po rozszczelnieniu gazociągu
pon, 10:57 - PAP
Bangladesz: sąd skazał byłą premier Sheikh Hasinę Wajed na karę śmierci
pon, 10:49 - PAP
InPost UK nawiązał strategiczną współpracę z brytyjskim operatorem Post Office
pon, 10:46 - PAP

 więcej...


Pomoc - Dla Webmasterów - RSS - Reklama - Regulamin - Prywatność [ustawienia] - Zero reklam - Stooq - Aplikacja na Androida - Ziemia: CO2 CH4 Temp.

© 2000-2025 Stooq