wto, 8 lip 2025, 16:36 CEST, NY 10:36, Londyn 15:36, Tokio 23:36, WIG20 +0.80%
 Symbol np: ^SPX   
 Symbol np: ^SPX   
Login i hasło     zapisz  
Przegląd wiadomości (Analizy Wszystkie)
Widok: Ostatnia | Kilka | WszystkieKategoria: Biznes | Kraj | Świat | Wszystkie
Źródła:
Szukaj w niusach:
Zachodniopomorskie - Spór o koszty budowy odcinka S3, wykonawcy napisali do premiera
PAP - Biznes
12 cze 2025, 19:42


12.06.2025, Szczecin (PAP) - Lider konsorcjum, które buduje 16-kilometrowy S3 odcinek Dargobądz - Troszyn zaapelowało do premiera o "dokapitalizowanie kontraktu". Chodzi o ponad 40 mln zł. Bez gwarancji finansowania dwie nitki ekspresówki nie będą gotowe w wakacje. GDDKiA analizuje roszczenia wykonawcy.

List otwarty do szefa rządu i ministrów infrastruktury, finansów oraz obrony narodowej, a także wojewody i samorządowców opublikowało w czwartek PRD Nowogard SA, lider konsorcjum, które buduje odcinek drogi ekspresowej S3 Dargobądz-Troszyn na północ i południe od Wolina (woj. zachodniopomorskie). "Pełna przejezdność drogi S3 przed wakacjami jest zagrożona" - zatytułowano apel do premiera.

"Apelujemy o pilne doprowadzenie do dokapitalizowania kontraktu oraz zagwarantowanie pokrycia nadzwyczajnych, niemożliwych do przewidzenia kosztów inwestycji. Bez tego kontynuacja prac w terminie pozwalającym na pełną przejezdność trasą S3 przed wakacjami staje pod znakiem zapytania" - napisano.

Zaalarmowano, że firmom pracującym na budowie odcinka S3 "grożą poważne kłopoty finansowe". Wskazano, że "suma ponadplanowych kosztów", tylko w roszczeniach materiałowych, sięga 35,7 mln zł. Jest to spowodowane, jak wyjaśniono, nadzwyczajnym wzrostem cen materiałów budowlanych: stali, kruszyw, asfaltu.

Ponadto wskazano, że konsorcjum ponosi "niemożliwe do wcześniejszego zaplanowania" koszty w wysokości ok. 1 mln zł miesięcznie z powodu przedłużonego terminu realizacji kontraktu. Miał on zostać zakończony w połowie 2024 r., ale z powodu turbulencji gospodarczych wywołanych przez pandemię oraz wojnę w Ukrainie budowa jest opóźniona.

"Milion złotych miesięcznie to są uśrednione koszty ogólne przedłużonego czasu realizacji kontraktu. Nie z winy wykonawcy’ - wyjaśniła w rozmowie z PAP Katarzyna Łazarz-Brzezińska, wiceprezes zarządu PRD Nowogard. "Są to koszty ogólne, czyli m.in. biuro budowy, ubezpieczenie placu budowy, nadzór przyrodniczy, geodezja, gwarancje bankowe itd. Do grudnia ubiegłego roku były uznawane przez GDDKiA. Teraz nie" - podkreśliła.

Łazarz-Brzezińska zaznaczyła, że budowa odcinka Troszyn-Dargobądz jest zrealizowana w 95 proc. Pierwotna wartość kontraktu to 552 mln zł netto (679 mln zł brutto). Ofertę w przetargu złożono w marcu 2020 r., umowę podpisano w sierpniu. Ale wzrost cen surowców, materiałów i robocizny spowodował, że wykonawca i GDDKiA wielokrotnie waloryzowały kontrakt. Koszty jego realizacji są o 173 mln zł wyższe od planowanych.

"Zwiększone wydatki opłacaliśmy na bieżąco ze środków własnych, aby nie powodować opóźnień w realizacji prac. W ten sposób ze środków prywatnych finansowaliśmy publiczną inwestycję" - argumentuje Łazarz-Brzezińska.

GDDKiA zgodziła się zwiększyć waloryzację z 5 do 10, a następnie 15 proc. To oznaczało dodatkowe 83 mln zł netto (102 mln zł brutto). "Ostatnia pozytywna decyzja GDDKiA w tej sprawie zapadła we wrześniu 2023 roku" - poinformowała wiceprezes PRD Nowogard.

Przypomniała, że konsorcjum budowlane wielokrotnie zwracało się do GDDKiA o podwyższenie wynagrodzenia ponad 15 proc. waloryzację, czterokrotnie wnioskowało o mediację przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP. Odbyło się kilkadziesiąt spotkań z GDDKiA oraz w Ministerstwie Infrastruktury. W liście do premiera PRD Nowogard oceniło, że było to "pozorowanie dialogu".

"List otwarty jest wyrazem naszej desperacji i determinacji" - przyznała Łazarz-Brzezińska.

Podkreśliła, że jeśli wykonawcy odcinka S3 będą musieli dochodzić swoich roszczeń w sądzie, dla wielu firm może się skończyć wcześniej ogłoszeniem upadłości.

Krzysztof Czura, prezes PRD Nowogard, przekazał PAP, że przez budowę odcinka Troszyn-Dargobądz przewinęło się 260 firm podwykonawczych. Teraz pracuje ponad 90. "Niewiele zostało, żeby dokończyć drugą "nitkę" S3 i uzyskać przejezdność. Potrzebujemy jednak gwarancji finansowania" - powiedział Czura. "Podwykonawcom płacimy na bieżąco" - dodał.

Pytany o termin uzyskania tzw. przejezdności dla dwóch jezdniach nowej S3 wskazał połowę lipca.

Rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA Mateusz Grzeszczuk w rozmowie z PAP podkreślił, że prace na odcinku S3 Dargobądz - Troszyn "nie zostały wstrzymane". Wyjaśnił, że "w najbliższym czasie" planowane jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, "które mają w jak największym stopniu upłynnić przejazd nową S3 na początku okresu wakacyjnego". Zapowiedział, że na przełomie czerwca i lipca powinny zostać otwarte dwie jezdnie na północ od Wolina.

"Uzyskanie przejezdności dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę całym odcinkiem powinno nastąpić w okresie wakacyjnym" - zapowiedział Grzeczuk, nie wskazując dokładnego terminu.

Rzecznik zaznaczył, że rozmowy z wykonawcami są prowadzone "cały czas". "Dokładamy wszelkich starań w celu rozwiązania kwestii problemowych. Zobowiązani jesteśmy działać w zakresie jednolitego podejścia do wszystkich inwestycji drogowych GDDKiA oraz przyjętych zasad waloryzacji, obowiązujących limitów finansowych i przepisów prawa" - podkreślił.

Zastrzegł, że zmiana limitu waloryzacji wymagałaby zwiększenia limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, co wymaga decyzji Rady Ministrów.

Grzeszczuk poinformował że oprócz waloryzacji (102 mln zł brutto) GDDKiA wypłaciła wykonawcy odcinka Dargobądz - Troszyn ok. 8 mln zł "za poniesione koszty prowadzenia budowy w przedłużonym czasie na ukończenie". Do grudnia 2024 r.

"W warunkach kontraktu są określone powody przedłużenia, za które wykonawcy należy się dodatkowy czas i koszty w przedłużonym czasie, a za inne należy się tylko sam wydłużony czas" - wyjaśnił Grzeszczuk.

W ocenie GDDKiA roszczenie wykonawcy, które było powodem przedłużenia od grudnia do kwietnia, pieniądza się nie należą. "Oczywiście, jeżeli wykonawca przedstawi dowody, że wystąpiły okoliczności, które kwalifikowałyby również do uznania koszty po grudniu, to przeanalizujemy tę kwestię" - podsumował rzecznik GDDKiA. (PAP)

tma/ drag/

Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.

  RSS  
Najświeższe niusy
ElectroMobility Poland zawnioskowało o finansowanie z KPO na hub elektromobilności
16:33 - PAP
Konin - Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na zakup ośmiu wodorowych autobusów
16:28 - PAP
11 bit studios:Łączna sprzedaż 'The Alters': 280 tys. szt. do 7 VII; wishlista ponad 1 mln
16:17 - ISBnews
11 bit studios do 7 lipca sprzedało 280 tys. egzemplarzy gry The Alters
16:15 - PAP
Podaż nowych ofert mieszkań na sprzedaż nadal na wysokim poziomie w II kw. 2025 r.
16:05 - ISBnews

 więcej...


Pozostałe niusy z PAP
Rzecznik rządu: kontrole na granicy odbywają się bez incydentów
wto, 16:28 - PAP
Szef MON: w związku z ulewami na południu kraju powstało w Nisku Wojskowe Zgrupowanie Zadaniowe
wto, 16:21 - PAP
Źródła PAP o rekonstrukcji rządu: Lewica spokojna o swoich ministrów; inni koalicjanci twierdzą, że każdy coś straci
wto, 16:16 - PAP
Podlaska SG: w pierwszym półroczu 14 tys. prób nielegalnego przekroczenia granicy z Białorusią
wto, 16:08 - PAP
Ardanowski: uzależnienie Europy od żywności importowanej jest niebezpieczne
wto, 15:49 - PAP

 więcej...


Pomoc - Dla Webmasterów - RSS - Reklama - Regulamin - Prywatność [ustawienia] - Zero reklam - Stooq - Aplikacja na Androida - Ziemia: CO2 CH4 Temp.

© 2000-2025 Stooq