pon, 19 maj 2025, 13:42 CEST, NY 7:42, Londyn 12:42, Tokio 20:42, WIG20 -2.42% Przegląd wiadomości (Wszystkie Biznes) | |
Projekt: KUKE ma reasekurować ubezpieczenia polskich przewoźników na terytorium Ukrainy PAP - Biznes 25 kwi 2025, 20:06
25.04.2025, Warszawa (PAP) - Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) ma się zająć reasekuracją polskich przedsiębiorstw transportowych wykonujących przewozy na terytorium Ukrainy - wynika z opublikowanych w piątek założeń do projektu rozporządzenia Rady Ministrów.Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia zdarzeń wchodzących w zakres ryzyka nadzwyczajnego występujących na terytorium Ukrainy przewiduje zakres ubezpieczeń reasekurowanych przez KUKE - wskazano założeniach opublikowanych w wykazie prac legislacyjnych rządu.Rozporządzenie będzie stanowiło - jak wskazał resort rozwoju - ramy dla programu reasekuracji ubezpieczeń przewoźników realizujących przewozy do tego kraju.Jak wskazano w założeniach, reasekuracją mają być objęte ubezpieczenia pojazdów samochodowych i szynowych, przewożonego ładunku, a także odpowiedzialności cywilnej wszelkiego rodzaju, łącznie z ubezpieczeniem odpowiedzialności przewoźnika.Jak zauważył resort rozwoju, po agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę w 2022 r., pojawiła się konieczność opracowania "adekwatnego do zaistniałych potrzeb rynkowych" mechanizmu wsparcia komercyjnych zakładów ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń transportowych przewozów wykonywanych na terytorium Ukrainy."Zakłady te będą bezpośrednimi beneficjentami projektowanego rozwiązania, a beneficjentami końcowymi będą polscy przewoźnicy" - zaznaczyło MRiT.W ocenie ministerstwa transport do Ukrainy obarczony jest bardzo wysokim ryzykiem, którego firmy transportowe i leasingowe bez zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej przez zakłady ubezpieczeń często nie decydują się ponieść. Z kolei ubezpieczyciele oferujący przewoźnikom ubezpieczenia transportowe wyłączają z ochrony obszar Ukrainy w obowiązujących umowach ubezpieczenia.Ponadto - jak wskazało MRiT - komercyjne zakłady ubezpieczeń powszechnie wyłączają z ochrony ubezpieczeniowej ryzyka wojenne. Problem dotyczy szczególnie OC przewoźnika, ubezpieczeń cargo oraz Auto Casco (AC), co uniemożliwia firmom transportowym wjazd na terytorium Ukrainy."Powyższy stan powoduje, że przewóz towarów na terytorium tego państwa w związku ze znacznym prawdopodobieństwem poniesienia przez przewoźników szkód na skutek zdarzeń związanych z działaniami wojennymi staje się nieopłacalny. Projekt ma na celu usunięcie jednej z podstawowych przeszkód w powrocie polskich przewoźników na rynek ukraiński, i co za tym idzie, zwiększenie udziału tych przewoźników w obsłudze rosnącej wymiany handlowej pomiędzy Polską i Ukrainą" - zaznaczyło MRiT.Resort zauważył, że sytuacja większości przedsiębiorstw zajmujących się przewozami drogowymi stała się trudna, a ceny usług transportowych nie zawsze pokrywają ponoszone przez przewoźników koszty. "Ten stan wymusza na wielu przedsiębiorcach zmniejszenie liczby zatrudnionych kierowców, redukcję floty swoich pojazdów oraz wstrzymanie się z nowymi inwestycjami w tabor samochodowy. Zakłada się, że wprowadzenie projektu w życie pozwoli na poprawę sytuacji branży transportowej w Polsce" - wskazano w założeniach.Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd określono na III kwartał 2025 r. (PAP)gkc/ drag/ Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.
RSS
| | |
|
|