sob, 8 lut 2025, 0:17 CET, NY 18:17, Londyn 23:17, Tokio 8:17, ^SPX -0.95% Przegląd wiadomości (Wszystkie Biznes) | |
KRD: zadłużenie branży beauty w Polsce to ponad 51 mln zł PAP - Biznes 24 sty 2025, 6:10
24.01.2025, Warszawa (PAP) - Szybki rozwój branży beauty sprawił, że zmaga się ona z wieloma problemami np. nieuczciwą konkurencją i finansowymi - ocenił Krajowy Rejestr Długów. Wskazał, że zadłużenie sektora wynosi 51,3 mln zł, a do spłaty ma je blisko 3,7 tys. podmiotów.Krajowy Rejestr Długów (KRD) zauważył, że branża beauty w Polsce rozwija się szybko. "Wraz ze wzrostem liczby salonów kosmetycznych i fryzjerskich pojawia się coraz więcej problemów finansowych" - wskazał.Zgodnie z danymi KRD łączna kwota zadłużenia tego sektora w ujęciu rocznym wzrosła o 5,5 mln do 51,3 mln zł. Liczba dłużników w ciągu roku wzrosła o 15 proc. i wynosi niemal 3,7 tys. Oznacza to, że na każdego dłużnika przypada średnio pięć przeterminowanych zobowiązań finansowych, czyli ok. 13,9 tys. zł.Autorzy raportu wskazali, że 84 proc. dłużników z tego sektora to jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) z długiem na 41,9 mln zł. Reszta, czyli 9,5 mln zł to zadłużenie spółek prawa handlowego. Największe łączne zadłużenie w branży beauty jest w woj. mazowieckim, gdzie wynosi 12,8 mln zł. Kolejno jest woj. pomorskie (5,7 mln zł) i woj. wielkopolskie (5,3 mln zł). Pod względem liczby dłużników również listę otwiera Mazowsze (682). Natomiast w woj. śląskim jest to 457 dłużników, a na Pomorzu 365."Przedsiębiorcy największe zaległości (24,2 mln zł) posiadają wobec wtórnych wierzycieli (funduszy sekurytyzacyjnych i firm windykacyjnych)" - dodał KRD. Z kolei 14,6 mln zł winni są branży finansowej i ubezpieczeniowej, np., bankom i firmom leasingowym. Kolejne 3,5 mln to nieopłacone faktury za Internet i telefon, a 1,7 mln zł to zaległości wobec zarządców nieruchomości.KRD ocenił, że w branży beauty rośnie również konkurencja, co może "prowadzić do nieuczciwych działań". Na przykład fałszywej reklamy, zaniżania cen i przechwytywania klientów. "Takie praktyki mogą zaszkodzić uczciwym przedsiębiorcom, psując ich reputację i sytuację finansową" - zaznaczył.Cytowana w raporcie Sandra Czerwińska z Rzetelnej Firmy wskazała natomiast na "dumping cenowy", czyli obniżanie cen poniżej kosztów, aby pozbyć się konkurencji. "Choć na początku może to być korzystne dla klientów, w dłuższej perspektywie często prowadzi do powstania monopolu i wzrostu cen" - podkreśliła. Aby walczyć z tym zjawiskiem - jak wyjaśniła - firmy mogą m.in. podpisywać umowy o zakazie konkurencji z pracownikami i kontrahentami."Branża zmaga się również z problemami natury prawnej. Brak jasnych przepisów dotyczących medycyny estetycznej powoduje niepewność i konflikty między lekarzami a kosmetologami" - zauważył KRD. Dodał, że niejasnym jest czy medycyna estetyczna powinna być traktowana jako świadczenie zdrowotne. Utrudnia to - jak wskazał - określenie kto może te zabiegi wykonywać i jak je reklamować. "Ten brak regulacji wpływa na bezpieczeństwo pacjentów, funkcjonowanie rynku usług estetycznych i działalność wielu firm" - ocenił KRD.Program Rzetelna Firma to sposób certyfikacji przedsiębiorstw prowadzony przez firmę doradztwa finansowego Kaczmarski Group.(PAP)jls/ drag/ Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.
RSS
| | |
|
|