pią, 14 lut 2025, 23:15 CET, NY 17:15, Londyn 22:15, Tokio 7:15, ^SPX -0.01% Przegląd wiadomości (Wszystkie Biznes) | |
Branża winiarska wnioskuje do MRiRW o nowelizację ustawy i możliwość produkcji wyrobów 0% ISBnews - Biznes 23 sty 2025, 10:49
Warszawa, 23.01.2025 (ISBnews) - Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) złożył wniosek do ministra rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich umożliwiający branży produkcję wyrobów bezalkoholowych, bo polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich nie mają możliwości oferowania takiej opcji, podał Związek. Według nich, przepisy dotyczące wyrobów gronowych w wersjach bezalkoholowej i niskoalkoholowej zostały uregulowane, a teraz czas na inne kategorie.W związku z brakiem odpowiednich regulacji, polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich, m.in. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, wciąż nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych, zaś trend NoLo, czyli rosnące zainteresowanie konsumentów produktami o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, nabiera tempa i takie warianty ma w swoim portfolio każda firma z branży alkoholowej, podkreślono."Polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich, np. cydrów, win owocowych i miodów pitnych, wciąż nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych i - w niektórych przypadkach - niskoalkoholowych, z powodu braku odpowiednich regulacji. Aby to zmienić, nasza organizacja złożyła do Ministerstwa Rolnictwa wniosek o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Konieczna jest istotna zmiana tego aktu prawnego. Postulujemy przede wszystkim o obniżenie dolnych limitów zawartości alkoholu dla niektórych kategorii, modyfikację definicji oraz określenie dopuszczalnych metod dealkoholizacji" - powiedziała prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa Magdalena Zielińska, cytowana w komunikacie."Konsumenci nie tylko rezygnują z napojów z procentami, czego efektem są spadki wolumenu sprzedaży, ale także coraz częściej wybierają produkty o niższej zawartości alkoholu. Napoje 0% to doskonała alternatywa dla kierowców, osób na diecie czy przyjmujących leki. Nie bez znaczenia jest tu zauważalna zmiana stylu życia, jak i preferencji smakowych. Lekkie napoje zyskują na popularności, a odpowiedzią na te potrzeby są bezalkoholowe odpowiedniki praktycznie każdego trunku - piwa, wina, ginu czy rumu" - dodała.Według Client Business Partner w firmie NieslenIQ Annn Wagner, największe znaczenie w wartości sprzedaży mają napoje bezalkoholowe wśród kategorii piw - jest to ok 7,5%."Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok 2,2% wartości sprzedaży całej kategorii (przy czym w przypadku samych win musujących znaczenie wariantów bezalkoholowych sięga aż 5,7%, wartości sprzedaży tego segmentu), a na trzecim miejscu uplasował się odpowiednik ginu - to 1,4%. Również w lokalach gastronomicznych, według corocznej ankiety CGA - an NIQ Company, konsumenci ograniczający spożycie alkoholu najbardziej lubią lub są skłonni do spróbowania piw bezalkoholowych (jest to 33% z nich), co czwarty sięga po wino odalkoholizowane, a co piąty po bezalkoholowe zamienniki alkoholi mocnych i różnego rodzaje mocktail" - wskazała.Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) to największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej. Wśród jej członków znajdują się czołowi producenci, importerzy oraz dystrybutorzy win, miodów pitnych oraz napojów winiarskich, jak i inne przedsiębiorstwa związane z rynkiem wina w Polsce.(ISBnews) RSS
| |
Pozostałe niusy z ISBnews |
|
|
|
|