śro, 12 lut 2025, 17:33 CET, NY 11:33, Londyn 16:33, Tokio 1:33, ^SPX -0.69% Łódź - Większe opóźnienie na budowie tunelu średnicowego PAP - Biznes 16 sty 2025, 18:25
16.01.2025, Łódź (PAP) - Opóźnienie na budowie tunelu średnicowego w Łodzi przekroczyło 4 miesiące po tym, jak tarcza TBM utknęła w błotnej soczewce pod centrum. Wykonawca nie podaje nawet orientacyjnego terminu wznowienia prac. Drążenie tunelu przerwano po zawaleniu się części kamienicy we wrześniu ub. roku.Według informacji od budowniczego tunelu tarcza TBM "Katarzyna" pod kamienicą przy 1 Maja 23 (budynek częściowo zawalił się 7 września ub. roku) weszła w obszar kurzawki, a następnie przebiła się do soczewki błotnej pod sąsiednią kamienicą (1 Maja 21) i tam utknęła. Trwają badania zlecone m.in. naukowcom z Włoch, aby ustalić jaki jest charakter gruntu w tym miejscu i jakie podjąć działania, by zabezpieczyć budynki w obszarze oddziaływania maszyny. Do czasu zakończenia badań i wykonania zaleconych zabezpieczeń, nie należy się spodziewać wznowienia prac przy drążeniu tunelu. Najpewniej nie nastąpi to w styczniu.Przestój przy drążeniu dwutorowego tunelu od Kozin do Łodzi Fabrycznej nie oznacza jednak, że cała inwestycja została zamrożona. W gotowej już części tunelu trwają prace przy budowie podziemnych instalacji."Zamykamy obecnie komory, z których obie tarcze TBM +Katarzyna+ i +Faustyna+ rozpoczęły drążenie. Zachodnia komora +Faustyny+ została już zabudowana i przysypana ziemią. Trwają prace przy wschodniej komorze. Obie będą wykorzystane jako zaplecze techniczne dla tunelu" - powiedział PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM, budowniczego tunelu w czwartek, 16 stycznia 2025 r..Grabowski wyjaśnia, że obie komory znajdują się między ul. Stolarską i Odolanowską na granicy osiedli Żubardź i Koziny. Są ułożone równolegle do ul. Drewnowskiej i łączy je 150-metrowy dwutorowy tunel, w którym pociągi będą mogły zmienić tor i pojechać od centrum Łodzi w kierunku Zgierza albo Sieradza."Każda z komór ma około 30 metrów średnicy i tyle samo głębokości. Zejście z poziomu gruntu na ich dno będzie możliwe poprzez klatki schodowe, które teraz budujemy. Na powierzchni będzie widać tylko niewielkie budynki - wejścia do klatek i wentylatornie" - powiedział PAP Grabowski.Piotr Grabowski wyjaśnia, że widoczne jest już miejsce, w którym duży 13 metrowy, dwutorowy tunel rozgałęzia się na dwa mniejsze mające po 7 metrów średnicy. Kształtów nabrały już perony przystanku Koziny, pod którymi znajdzie się miejsce na pompy odwadniające, a nad torowiskiem i siecią trakcyjną przewidziana jest przestrzeń na instalacje techniczne i kanały wentylacyjne."Trwa też budowa dwóch pozostałych podziemnych stacji (Polesie i Śródmieście), a także dodatkowe prace przy związanej z inwestycją podziemnej infrastrukturze w rejonie ul. Gdańskiej, Zielonej i Więckowskiego" - dodał Grabowski.Roboty prowadzone nad powstającym tunelem wymagają zamknięcia tego rejonu dla komunikacji tramwajowej. W czwartek (16 stycznia) Urząd Miasta Łodzi poinformował PAP, że tramwaje nie będą kursowały po ul. Gdańskiej w Łodzi w dniach 17-20 oraz 24-27 stycznia, od 31 stycznia do 3 lutego, oraz od 7 do 10 lutego i od 14 lutego do 3 marca.W tym czasie linie tramwajowe 15 i 17 będą kursować objazdem. "Piętnastka" pojedzie z Kurczaków na Karolew, a "Siedemnastka" z Chocianowic na Stoki będzie kursować przez Pabianicką, Piotrkowską i Zachodnią do Pomorskiej w dalej w kierunku Stoków.Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny wykopała już mniejsza tarcza - "Faustyna".Według obowiązującego dotychczas harmonogramu, budowa miała się zakończyć się uruchomieniem pociągów w tunelu w grudniu 2026 r., ale ponad 4 miesięczny przestój na placu budowy sprawia, że ten termin jest już raczej nierealny. Już w październiku ub. roku podczas konferencji poświęconej kolejom dużych prędkości w Łodzi mówił o tym Piotr Malepszak, wiceminister infrastrukturyMarek Juśkiewicz(PAP)jus/ drag/ Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.
RSS
| | |
|
|