wto, 21 sty 2025, 13:37 CET, NY 7:37, Londyn 12:37, Tokio 21:37, WIG20 -0.06%
 Symbol np: ^SPX   
 Symbol np: ^SPX   
Login i hasło     zapisz  
Przegląd wiadomości (Analizy Wszystkie)
Widok: Ostatnia | Kilka | WszystkieKategoria: Biznes | Kraj | Świat | Wszystkie
Źródła:
Szukaj w niusach:
Wielkopolskie - Samorząd regionu rozważy udział w grupowym kupnie nowych pociągów
PAP - Biznes
14 gru 2024, 14:55


14.12.2024, Poznań (PAP) - Samorząd województwa wielkopolskiego rozważy możliwość udziału w grupie zakupowej, która miałaby nabyć nowe pociągi. Chęć wspólnego pozyskania piętrowego taboru wyraziło kierownictwo Kolei Dolnośląskich, jednak władze Wielkopolski na razie chcą kupić pojazdy jednopoziomowe.

Portal rynek-kolejowy.pl, przywołując wypowiedź prezesa Kolei Dolnośląskich Damiana Stawikowskiego, poinformował w ubiegłym tygodniu, że przewoźnik chce kupić 10 piętrowych zespołów trakcyjnych, które miałyby obsługiwać m.in. trasę Wrocław-Legnica. Spółka chciałaby nabyć pojazdy w ramach grupy zakupowej stworzonej z innymi samorządowymi przewoźnikami.

PAP zapytała Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego o to, czy samorząd regionu byłby zainteresowany udziałem w takim przedsięwzięciu. W odpowiedzi urzędników z departamentu transportu zaznaczono, że "wyznaczenie wspólnych celów i potrzeb oraz ustalenie warunków współpracy, a następnie realizacja tego typu przedsięwzięcia wymaga wielu uzgodnień".

"W przypadku przedstawienia propozycji utworzenia tzw. grupy zakupowej zainteresowanej nabyciem piętrowych zespołów trakcyjnych Województwo Wielkopolskie rozważy możliwość ewentualnego udziału w projekcie" - wskazano.

W odpowiedzi przyznano, że obecnie władze regionu nie planują tego typu wspólnych zakupów. "Niemniej jednak nie wykluczamy przystąpienia do takiej grupy, w przypadku, gdy przedmiotem dostawy będą pojazdy wpisujące się w potrzeby taborowe samorządu" - zaznaczono.

Według wcześniejszych zapowiedzi odpowiedzialnego za transport wicemarszałka woj. wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, w połowie przyszłego roku, po zabezpieczeniu odpowiedniego finansowania rzędu około 350 mln zł, samorząd może ogłosić przetarg na kupno do 10 jednopoziomowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych o dużej pojemności np. pięcioczłonowych.

Urzędnicy UMWW przyznali, że grupowe zakupy taboru pozwalają obniżyć jednostkową cenę pociągów w związku z produkcją dużej serii pojazdów danego typu. Zaznaczyli jednak przy tym, że wspólne opracowanie wymagań wobec zamawianego sprzętu wymusza wypracowanie kompromisu między członkami grupy zakupowej.

Według UMWW, w związku z rosnącą liczbą pasażerów kolei w regionie, widać "możliwość ewentualnego wykorzystywania taboru piętrowego na najbardziej obciążonych liniach". "Rynek pojazdów dwupoziomowych jest przez nas bieżąco monitorowany i nie wykluczamy inwestycji w tego typu tabor" - podkreślono.

Dr Michał Beim z Pracowni Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu w rozmowie z PAP przypomniał, że w czasach PRL składów piętrowych na polskich torach było stosunkowo mało, ale były bardzo istotnym elementem całego systemu transportowego.

Jak wskazał, wraz ze zmniejszającą się liczbą pasażerów kolei w latach 90. XX w i na początku XXI w. tego typu pojazdy wycofywano z użytku. Pod koniec pierwszej dekady, wraz z rosnącymi przewozami, piętrusy zostały "odkryte na nowo" przez obsługujące aglomerację warszawską Koleje Mazowieckie.

"Obecnie pociągów piętrowych potrzeba na wielu liniach, również w Wielkopolsce - np. na trasach pomiędzy Poznaniem a Lesznem, Koninem czy Wrześnią. Jednakże samorządowe spółki kolejowe - poza Kolejami Mazowieckimi - nie mają doświadczenia z wykorzystaniem pociągów +tradycyjnych+, bo przy małych potokach pasażerskich nie opłaca się mieć wielkiej lokomotywy ciągnącej dwa wagony. Piętrusy stosuje się na liniach, gdzie jest wielu podróżnych" - podkreślił.

Stąd, zdaniem eksperta, rosnące potrzeby samorządowych przewoźników mogą zaspokoić piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne, produkowane także w Polsce.

"Dobrze, że mowa jest o wspólnej grupie zakupowej, bo na razie - poza Mazowszem - w innych regionach pojazdy piętrowe mogą się przydać na kilku pojedynczych liniach. Żeby zachęcić producentów do stanięcia do przetargu, trzeba wystartować w grupie zakupowej. Tylko jest jeden problem - żeby obniżyć cenę, ten tabor nie powinien różnić się znacząco od siebie w zależności od potrzeb poszczególnych regionów" - powiedział.

"Uważam, że przy znacząco rosnących w ostatnich latach cenach taboru, z punktu widzenia samorządów jakiekolwiek działania, które obniżą koszt kupna lub najmu pociągów, będą mile widziane" - zaznaczył ekspert.(PAP)

szk/ mow/

Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.

  RSS  
Najświeższe niusy
Wizz Air zamknął płatną infolinię premium dla podróżnych
13:30 - PAP
Pierwsze decyzje prezydenta USA
13:20 - InternetowyKantor.pl
Tramwaje Śląskie przy zwiększonym dofinansowaniu z FENX zamówią nowy tabor
13:18 - PAP
Minister Paszyk: rozwój gospodarczy Polski to racja stanu, zaraz po bezpieczeństwie
13:17 - PAP
Portugalia - Rywal Jeronimo Martins: mamy największy na świecie zautomatyzowany sklep
13:15 - PAP

 więcej...


Pozostałe niusy z PAP
Premier: ochrona dzieci przed e-papierosami nabrała charakteru społecznego
wto, 13:32 - PAP
Orlen Aviation planuje prace związane z budową bazy paliw na lotnisku Warszawa-Modlin
wto, 13:13 - PAP
Premier: trzeba przygotować polskie konsulaty w USA na ewentualne deportacje Polaków
wto, 13:05 - PAP
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku czeka na oferty w przetargu na rozbudowę i modernizację
wto, 13:03 - PAP
Prezydent Duda: sposób zakończenia wojny w Ukrainie nie powinien być dla nikogo obojętny
wto, 12:57 - PAP

 więcej...


Pomoc - Dla Webmasterów - RSS - Reklama - Regulamin - Prywatność [ustawienia] - Zero reklam - Stooq - Aplikacja na Androida - Ziemia: CO2 CH4 Temp.

© 2000-2025 Stooq