sob, 18 sty 2025, 6:00 CET, NY 0:00, Londyn 5:00, Tokio 14:00, ^SPX +1.00%
 Symbol np: ^SPX   
 Symbol np: ^SPX   
Login i hasło     zapisz  
Przegląd wiadomości
Widok: Ostatnia | Kilka | WszystkieKategoria: Biznes | Kraj | Świat | Wszystkie
Źródła:
Szukaj w niusach:
Zakład Stellantis w Tychach wyprodukował dwumilionowy silnik
PAP - Biznes
12 gru 2024, 15:15


12.12.2024, Katowice (PAP) - Zakład Stellantis w Tychach wyprodukował dwumilionowy silnik od wznowienia tam, po zmianach własnościowych i organizacyjnych, produkcji w 2019 r. - wynika z czwartkowej informacji koncernu.

"Dwumilionowa jednostka to wysokowydajny trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy zintegrowany z zaawansowanym systemem hybrydowym Stellantis eDCT" - poinformował w czwartek Stellantis, uściślając, że chodzi o odmianę wprowadzoną tam do regularnej produkcji w lipcu tego roku.

Początki zakładu silników w Tychach sięgają końca lat 90. ub. wieku, kiedy produkcję rozpoczął tam japoński koncern Isuzu. Później zakład był wspólnym przedsięwzięciem Isuzu i General Motors, a w końcu stał się własnością GM (jako Opel Manufacturing Poland).

Dawniej fabryka wytwarzała m.in. silniki wysokoprężne do Opla, Hondy, GM Dat czy do motorówek. W 2014 r. produkcję wstrzymano, a załogę przeniesiono do fabryki GM w Gliwicach. Trzy lata później w Tychach ruszyły przygotowania do produkcji silników GM; gdy jednak Opel został przejęty przez francuską grupę PSA w 2018 r. zdecydowano, że uruchomiona zostanie produkcja silników stosowanych w autach tego koncernu.

Po wejściu w skład Grupy PSA, w 2019 r. fabryka rozpoczęła produkcję trzycylindrowych silników benzynowych PSA o pojemności 1,2 litra, nazywanych dawniej PureTech (po scaleniu koncernów FCA i PSA w grupę Stellantis trwa dalszy rozwój tej jednostki).

W czwartek Stellantis zaznaczył, że najnowsza generacja tego silnika została zaprojektowana pod kątem integracji z systemem hybrydowym Stellantis eDCT (zelektryfikowana dwusprzęgłowa skrzynia biegów). Dzięki pracy silnika w cyklu Millera - z podziałem fazy sprężania na dwie części, z których w pierwszej zawory wylotowe pozostają otwarte - ma on zoptymalizowaną wydajność cieplną, a przez to niższe emisje.

Koncern wyjaśnił, że trwałość 1,2-litrowej, trzycylindrowej, turbodoładowanej jednostki o mocy 136 KM (100 kW) oraz momencie obrotowym 230 Nm, wzmocniono poprzez zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii, a przede wszystkim łańcucha rozrządu, w miejsce problematycznego wcześniej paska w kąpieli olejowej.

Ogółem jednostka, wobec poprzednich generacji, ma zawierać 40 proc. nowych komponentów, a rozwiązanie hybrydowe Stellantisa oparte na technologii eDCT - zwiększać wydajność paliwową, z osiągnięciem do 20 proc. redukcji emisji CO2 w porównaniu z silnikiem spalinowym z automatyczną skrzynią biegów.

Jak zaznaczył cytowany w komunikacie dyrektor fabryki jednostek napędowych Stellantis w Tychach Janusz Puzoń, nowy produkt pozwala zakładowi w pełni zaangażować się w realizację multienergetycznej strategii koncernu.

Chodzi m.in. o plan strategiczny Stellantisa pod nazwą Dare Forward 2030 - mający zmierzać do dojścia w 2038 r. do zerowej emisyjności dwutlenku węgla.

Koncern podaje, że osiągnął dotąd, od początku 2024 r., 41-procentowy wzrost sprzedaży modeli hybrydowych w regionie EU30, w porównaniu do ub. roku. Grupa spodziewa się tu dalszych wzrostów, wobec rozpoczęcia sprzedaży nowego Citroëna C3 z wersją hybrydową czy Alfy Romeo Junior Ibrida.

Stellantis przypomina, że jego zakład jednostek napędowych w Tychach przeszedł w latach 2017-19 całkowitą modernizację infrastruktury produkcyjnej i technologicznej - dzięki inwestycji na poziomie 250 mln euro. Zakład zatrudnia obecnie 650 osób i działa w tzw. systemie 18-zmianowym.(PAP)

mtb/ pad/

Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.

  RSS  
AQ
ON | OFF
Skojarzone kwotowania
ICE CO2 EU Allowances Futures - ICE
CK.F79.26+0.93 (+1.19%)01-17
Earth's Carbon Dioxide Level Mauna Loa - NOAA
CO2.E427.67+0.97 (+0.23%)01-16
General Motors Co
GM.US50.970-0.870 (-1.68%)01-17
Notowania
Indeksy, Waluty, Towary...


Najświeższe niusy
Moody’s utrzymał długoterminową ocenę ratingową dla Energi
pią, 17 sty - PAP
Puławskie Azoty wypowiedziały Polimexowi kontrakt na budowę węglowej elektrowni
pią, 17 sty - PAP
GIS: zachorowania u ludzi na pryszczycę sporadyczne; przebieg łagodny
pią, 17 sty - PAP
Grupa Azoty Puławy wypowiedziała kontrakt w części niezrealizowanej na budowę bloku energetycznego
pią, 17 sty - PAP
Astarta sprzedała w IV kw. 106,5 tys. ton cukru
pią, 17 sty - PAP

 więcej...


Pozostałe niusy z PAP
Około 50 ocalałych i 42 delegacje potwierdziły już udział w rocznicy wyzwolenia Auschwitz
pią, 17 sty - PAP
Prorosyjscy hakerzy próbowali włamywać się na konta na Whatsappie członków rządów wielu państw
pią, 17 sty - PAP
Trzaskowski: 800+ dla Ukraińców w Polsce, ale pod warunkiem, że będą płacić u nas podatki
pią, 17 sty - PAP
Unia Europejska i Meksyk rozszerzyły umowę o wolnym handlu m.in. o produkty rolne
pią, 17 sty - PAP
Niemcy: w Berlinie otwarto nową siedzibę ambasady RP
pią, 17 sty - PAP

 więcej...


Pomoc - Dla Webmasterów - RSS - Reklama - Regulamin - Prywatność [ustawienia] - Zero reklam - Stooq - Aplikacja na Androida - Ziemia: CO2 CH4 Temp.

© 2000-2025 Stooq