sob, 18 sty 2025, 4:27 CET, NY 22:27, Londyn 3:27, Tokio 12:27, ^SPX +1.00%
 Symbol np: ^SPX   
 Symbol np: ^SPX   
Login i hasło     zapisz  
Przegląd wiadomości
Widok: Ostatnia | Kilka | WszystkieKategoria: Biznes | Kraj | Świat | Wszystkie
Źródła:
Szukaj w niusach:
Jest umowa na modernizację linii kolejowej pomiędzy Gdynią a Kościerzyną
PAP - Biznes
12 gru 2024, 19:34


12.12.2024, Warszawa (PAP) - Podpisano umowę wartości ok. 1,5 mld zł brutto na modernizację linii kolejowej pomiędzy Gdynią a Kościerzyną - poinformował w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Chodzi o umowę na roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna - Somonino oraz nr 214 Somonino - Kartuzy.

"Podpisana dzisiaj umowa jest bardzo ważna dla Polskich Linii Kolejowych, dla polskiej gospodarki, dla pasażerów. (...) Wartość tej inwestycji to 1,3 mld zł, a brutto to ok. 1,5 mld zł. To bardzo ważna modernizacja ponad 30 km odcinka pomiędzy Gdynią a Kościerzyną. Przywrócimy na tej linii nie tylko dobre parametry, ale i częsty ruch pasażerski" - powiedział minister.

Resort podał w komunikacie, że zmodernizowanych zostanie 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna - Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino - Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych - mosty, wiadukty i przepusty. Jak podkreślono, sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) Kościerzyna.

Przebudowane zostaną też stacje i przystanki na linii nr 201 - Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się także dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak powiedział, że trasa, która zostanie zmodernizowana, jest częścią kluczowej linii kolejowej łączącej Gdynię z środkową częścią kraju i biegnąca dalej na południe. "Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie "droga życia". W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu" - powiedział Malepszak.

"Jednotorowa spalinowa linia (...) po modernizacji będzie miała dwa tory, które będą zelektryfikowane" - dodał.

Z kolei prezes PKP PLK Piotr Wyborski przypomniał, że odcinek, który zostanie zmodernizowany, jest częścią magistrali węglowej, która powstała w latach 30-tych XX wieku i zapewniała transport towarów z południa Polski do portu w Gdyni.

"Modernizacja, na którą umowę podpisaliśmy, to drugi z siedmiu odcinków, który ma diametralnie odmienić parametry tej linii. Będzie ona dwutorowa, zelektryfikowana, po której pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością do 140 km/h, a towarowe z prędkością do 100 km/h. Odciąży ona linię biegnącą przez Trójmiasto, aby pociągi z Gdyni nie przejeżdżały przez Sopot i Gdańsk" - powiedział.

Dodał, że pozostałe cztery odcinki są przygotowywane do ogłoszenia przetargów na modernizację, a na jeden przetarg został już ogłoszony. Podkreślił, że przetargi na cztery odcinki magistrali zostaną ogłoszone w przyszłym roku.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. (PAP)

pif/ drag/ malk/

Zamieszczone na stronach internetowych portalu Stooq materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisu Informacyjnego PAP, będącego bazą danych, którego producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa SA z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Stooq na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione.

  RSS  
Najświeższe niusy
Moody’s utrzymał długoterminową ocenę ratingową dla Energi
pią, 17 sty - PAP
Puławskie Azoty wypowiedziały Polimexowi kontrakt na budowę węglowej elektrowni
pią, 17 sty - PAP
GIS: zachorowania u ludzi na pryszczycę sporadyczne; przebieg łagodny
pią, 17 sty - PAP
Grupa Azoty Puławy wypowiedziała kontrakt w części niezrealizowanej na budowę bloku energetycznego
pią, 17 sty - PAP
Astarta sprzedała w IV kw. 106,5 tys. ton cukru
pią, 17 sty - PAP

 więcej...


Pozostałe niusy z PAP
Około 50 ocalałych i 42 delegacje potwierdziły już udział w rocznicy wyzwolenia Auschwitz
pią, 17 sty - PAP
Prorosyjscy hakerzy próbowali włamywać się na konta na Whatsappie członków rządów wielu państw
pią, 17 sty - PAP
Trzaskowski: 800+ dla Ukraińców w Polsce, ale pod warunkiem, że będą płacić u nas podatki
pią, 17 sty - PAP
Unia Europejska i Meksyk rozszerzyły umowę o wolnym handlu m.in. o produkty rolne
pią, 17 sty - PAP
Niemcy: w Berlinie otwarto nową siedzibę ambasady RP
pią, 17 sty - PAP

 więcej...


Pomoc - Dla Webmasterów - RSS - Reklama - Regulamin - Prywatność [ustawienia] - Zero reklam - Stooq - Aplikacja na Androida - Ziemia: CO2 CH4 Temp.

© 2000-2025 Stooq